Page 70 - Maallemuuttajan opas
P. 70
jalkoihin. Nopeammin asioita proses- Haaste: Eri tavalla ajattelevia tai eri
soiva puolestaan kokee vetävänsä muita arvomaailmaa edustavia voi olla
kuin kivirekeä perässään. haasteellista arvostaa.
Ekstrovertti ei saa introvertiltä tarvitse- Miten kiertää haaste tai korjata tilanne:
maansa palautetta tekemisiinsä ja Syvempää yhteisöllistä elämää yleensä
introvertti ei puolestaan saa ekstrovertiltä helpottaa se, että jäsenten perustavaa
tarvitsemaansa rauhaa prosessoida laatua olevat elämänarvot ovat lähellä
kokemustaan. Hyvä asenne yhteisössä on toisiaan. Toisaalta yhteistä elämää
miettiä, miten voi hyötyä ja oppia helpottaa nimenomaan se, että kykenee
erilaisuuksista. Tämä on siitä hyvä antamaan muille tilaa olla oma itsensä
esimerkki. Hitaammin prosessoiva voi omine arvoineen ja elämännäke-
saada nopeammasta liikkuvuutta ajat- myksineen.
teluunsa ja asioita etenemään konk-
reettisesti. Nopeammin prosessoiva voi Tässä tullaankin peruskysymykseen,
saada hitaammasta ja usein tarkemmasta rakastaako ihmisiä sellaisina kuin he ovat
pohdinnasta syvyyttä ja tarkkuutta omaan vai toivooko heidän olevan jotain muuta
huomioonsa. Ekstrovertti voi saada kuin mitä he ovat.
introvertiltä selkeyttä sisäiseen maail-
maansa ja introvertti ekstrovertiltä
elävyyttä ulkoiseen elämäänsä.
Erilaisuuden voi löytää rikkautena ja
mahdollisuutena todellisuuden aiempaa
moniulotteisempaan ilmentymiseen.
”Hankala tyyppi” on aina myös
kohtaamilleen henkilöille heidän oman
sisäisen maailmansa opettaja. Näin on,
jos osaa kääntyä rohkeasti sisäänpäin
tutkimaan omia reaktioitaan. Jälkikäteen
voi huomata, että hän oli elämän suuri
lahja itsensä kehittämisen matkalla.
Haaste: Yllättävät erot ja rakastu-
miset liikuttavat syviä tunteita ja
vaikuttavat yhteisön dynamiikkaan.
Miten kiertää haaste tai korjata tilanne:
Yhteisöissä myös syntyy ja päättyy
ihmissuhteita. Nämä tilanteet voivat
mennä syvälle tunteisiin ja haastaa koko
yhteisön olemassaoloa. Läpikäytyinä ja
mahdollisesti yhteisöltäkin tukea saatuina
ne voivat olla myös syvimpiä elämän
oppimispaikkoja niin yksittäisille ihmisille
kuin koko yhteisölle.
67